Kaipaako seurasi lisää tyttöpelaajia?

TIMANTTITURNAUS TOIMII!


Timanttiturnauksella tavoitat

Timanttiturnaus on koulujen välinen, tytöille tarkoitettu salibandyturnaus. Sen avulla lajista kiinnostuneet tytöt pääsevät kokeilemaan pelaamista tutussa porukassa ja seura kertomaan toiminnastaan motivoituneille kuulijoille.

Useimmat tytöt lähtevät kokeilemaan uutta harrastusta nimenomaan kaverin kanssa. Ei siis ole ollenkaan tavatonta, että seura saa jokaista innostuksen valtaan joutuvaa turnauspelaaja kohti kaksi uutta jäsentä.

Timanttiturnaus on seuran ja osallistuvien koulujen yhteinen ponnistus ja parhaimmillaan myös mahtava elämys. Kelpo lopputulokseen päästään, kun matkan varrella pidetään mielessä kolme tärkeää asiaa: huolellinen, kiireetön suunnittelu, selkeä vastuunjako sekä jatkuva, avoin ja ehdottomasti myönteinen viestintä!

Hienoja turnaushetkiä!


Näin se käy

Toimenpiteet ennen turnausta, turnauksen aikana ja sen jälkeen.

Ennen turnausta

Päätä tapahtuman ajankohta.

Otollisinta aikaa on kouluvuoden alku elo-syyskuussa tai heti kalenterivuoden alettua tammi-helmikuussa. Näin uudet pelaajat ehtivät olla mukana seuran toiminnassa tarpeeksi pitkään.

Vinkki! Jos seuran edustusjoukkueen kotipeli järjestetään lähistöllä pian turnauksen jälkeen, siihen voi jakaa ilmaislippuja turnauksen yhteydessä.

Varaa tila ja kalusteet.

Sali tai halli tarvitaan koko turnauspäiväksi – mahdollisesti jo edelliseksi iltapäiväksi/illaksi rakennustöitä varten. Kysy varauksen yhteydessä, löytyykö käytettävästä tilasta kaukalot, maalit ja mahdollisesti maalinpienennyselementit, ja jos ei, hanki ne hyvissä ajoin muualta (esim. täältä). Jos turnauskäytössä on esim. 38 m x 19 m kokoinen halli, siihen saadaan rakennettua kolme rinnakkaista kenttää. Yksittäisen kentän kooksi tulee silloin noin 17 m x 12 m.

Päätä osallistuvien joukkueiden määrä sekä mukaan kutsuttavat koulut.

Jos tavoitteena on saada seuraan uusia pelaajia, kaikkien halukkaiden joukkueiden olisi hyvä päästä mukaan.

Lähde liikkeelle seuraavista peruskysymyksistä:

  1. Montako kenttää ja kuinka kauan turnauksen aikana on käytössä?
  2. Koska turnauksen halutaan alkavan ja päättyvän? (Kelpo nyrkkisääntö on, että turnauksen ei kannata kestää normaalia koulupäivää pidempään.)
  3. Mikä on yksittäisen koululaisen kannalta kohtuullinen hallillaoloaika?
  4. Miten kauan yksi peli kestää?
  5. Miten monta peliä pystytään pelaamaan yhtaikaa? (Jos rinnakkain on esim. kolme kenttää, joilla pelataan yhtaikaa 12 minuutin pelejä, tunnissa ehditään pelata 12 peliä.)
  6. Millainen sarjajako halutaan? Hyväksi havaittu sarjajako on esim. 1.–.2.-luokkalaiset, 3.–4.-luokkalaiset ja 5.-6.-luokkalaiset. Luokkakohtaiset joukkueet ovat selkeitä, mutta tarvittaessa niitä voi muodostaa myös luokkia yhdistelemällä.
  7. Millainen pelimuoto valitaan? Matalan kynnyksen vaihtoehto on kolme vastaan kolme pieniin sählymaaleihin. Silloin selvitään ilman maalivahdin varusteita. Jos varusteita kuitenkin löytyy joko salilta/hallilta tai seuralta, pelimuoto voi olla 4+1.
  8. Mitkä koulut kutsutaan mukaan?

Vinkki! Mitä kauempana tapahtumapaikasta koulu toimii, sitä korkeammaksi osallistumiskynnys nousee. Ensimmäinen turnaus onkin hyvä järjestää joko koulukohtaisesti (jos iso koulu) tai saman kaupunginosan koulujen kesken. Jos turnaukseen halutaan mukaan myös kauempaa tulevia oppilaita, kynnys madaltuu, jos seura tai liitto voi tarjota tukea pelaajien kuljetuksiin.

Värvää vapaaehtoiset.

  1. Seuran tulee nimetä vastuuhenkilöistään, pelaajistaan ja näiden vanhemmista tekijät ainakin seuraaviin tehtäviin (yksi ihminen voi hoitaa tarvittaessa useampia tehtäviä):
    • turnausaikataulun/-ohjelman laatiminen
    • ruokailun hoitaminen
    • markkinointi ja yhteydenpito kouluihin ennen turnausta ja sen jälkeen
    • opas, joka vastaanottaa joukkueet paikan päällä ja ohjaa heidät eteenpäin
    • “bongarit”, jotka kulkevat kertomassa seuran toiminnasta päivän aikana (rekrytointi)
    • pelinohjaajat (esim. seuran tyttöpelaajista)
    • kuuluttaja
    • tulospalvelun hoitaja
    • "sähköjänis”, joka hoitaa turnauspäivänä eteen tulevia juoksevia asioita
    • valokuvaaja
    • palkintojen jakaja
  2. Koulujen tulee järjestää jokaiselle joukkueelleen oma valvoja, joka kulkee porukkansa mukana koko turnauksen ajan ja huolehtii sen osalta reilun pelin hengestä.
  3. Sekä seuran että koulujen on hyvä nimetä riveistään myös varahenkilö, joka korvaa esim. viime hetken sairastuneet. Seuran varamiehet voivat toimia turnauksen aikana myös oppaina ja “yleismiesjantusina”.

Vinkki! Seuran kannattaa hyödyntää omia junioreitaan otteluiden tuomaroinnissa sekä apuna tapahtuman järjestämisessä. Pelinohjaajia on hyvä varata vähintään yksi enemmän kuin käytettäviä kenttiä jotta jokainen heistä pääsee vuorollaan tauolle.

Järjestä ruokailu mahdollisimman lähelle.

Mieti ruokailukuvio ennen markkinoinnin käynnistämistä, jotta voit kertoa siitä hyvissä ajoin. Tee yhteistyötä lähikoulun/-koulujen kanssa. Koulujen yhteyshenkilöt ilmoittavat seuran yhteyshenkilölle ruokailijoiden määrän ja ruokarajoitteet; seuran yhteyshenkilö kirjaa tiedot esim excel-taulukkoon.

Markkinoi ja tiedota!

Aloita markkinointi hyvissä ajoin ja viesti säännöllisesti ennen turnausta, turnauksen aikana ja vielä sen jälkeenkin. Päätä/etsi/teetä turnaukselle tunnus ja värimaailma, joka toistuu kautta linjan. Kerro asioiden etenemisestä säännöllisesti sekä seuran vanhemmille että kouluille.

Markkinointiviestinnässä on hyvä hyödyntää mm. seuraavia kanavia:

  1. Sähköpostit ja soitot koulujen rehtoreille ja/tai liikuntavastaaville. Mistä on kyse? Miksi kannattaa lähteä mukaan? Miten ilmoittaudutaan? Millaisia resursseja koululta tarvitaan?
  2. Wilma-palvelu, jonka kautta tieto kulkee nopeasti sekä koululle että vanhemmille.
  3. Pdf-muotoinen mainos, jota voi levittää sähköpostin, sosiaalisen median ja Wilman välityksellä – ja jonka voi halutessaan myös tulostaa esim. koulujen seinille.
  4. Oman seuran nettisivut ja sosiaalisen median kanavat.
  5. Juttuvinkki paikallislehteen. Ota hyvissä ajoin yhteyttä paikallislehden toimittajaan. Kutsu hänet paikalle ja pidä hänestä hyvää huolta – saatat parhaassa tapauksessa saada tapahtumalle ja seuralle maksutonta mainosta sekä ennen turnausta että sen jälkeen.
  6. Turnauksen omat kotisivut maksuttomalla sporttisaitti.fi-palvelulla – jos harrastuneisuutta ja aikaa riittää.

Vinkki! Ota yhteyttä ensisijaisesti koulujen liikuntavastaaviin. Kun liikuntavastaava innostuu, alkaa tapahtua! Jos liikuntavastaavaa ei ole, parhaita yhteyshenkilöitä ovat rehtorit ja liikunnanopettajat.

Turnauspäivänä

Kiinnitä otteluohjelma näkyvälle paikalle.

Hyödynnä seinien lisäksi myös hallin/salin näyttötaulua, jos sellainen on käytettävissä.

Ota osallistujat hyvin vastaan.

Toivota osallistujat tervetulleiksi heti heidän saapuessaan hallille. Vie/ohjaa joukkueet eteenpäin (infopiste tms.). Pidä huoli, että osallistujat saavat tarvittavat varusteet (esimerkiksi maalivahdin varusteet), selkeän ohjeistuksen sekä seuran markkinointimateriaalin. Muista myös toivottaa onnea peleihin!

Toimita pelaajien varusteet kentille.

Peliliivit ja suojalasit kannattaa toimittaa kenttien laidoille jo etukäteen. Kun uusi ottelu alkaa, joukkueet pukevat ne päälleen, ja kun peli loppuu, varusteet otetaan pois ja jätetään seuraavien pelaajien käyttöön. Pelaajien käyttöön on hyvä varata myös muutama lainamaila.

Vinkki! Ylimääräiset maalivahdin varusteet helpottavat nopeita vaihtoja.

Tiedota ja muistuta kuulutuksilla.

Kuulutettavia asioita ovat mm. tulevien otteluiden otteluparit. Lisäksi pelivuorossa olevia joukkueita on hyvä muistuttaa siitä, että ne ovat valmiina kentän laidalla ennen oman pelin alkua – mahdollisia maalivahteja myöten (maalivahdin varusteet). Tunnelmaa luodaan myös sydämellisillä tervetulotoivotuksilla, musiikilla ja kannustavilla päätössanoilla.

Vinkki! Päätössanojen yhteydessä on hyvä muistuttaa myös seuran toiminnasta, tulevista treeneistä sekä seuran nettiosoitteesta ja/tai muista lisätietolähteistä.

Pyydä osallistujilta palautetta.

  • Uunituoreen palautteen avulla saa arvokkaita vinkkejä seuraavaa turnausta varten! Palautetta voi pyytää esimerkiksi yksinkertaisilla palautelomakkeilla.
  • Ota(ta) valokuva jokaisesta joukkueesta. Pidä huoli,että kuvat lähetetään kyseisille kouluille jälkikäteen kiitossanojen kera.

Turnauksen jälkeen

Markkinoi ja tiedota – edelleen.

Tapahtuman jälkeiset toimenpiteet kannattaa suunnitella huolellisesti jo etukäteen. Kun turnauksen osallistujat kertovat tapahtumasta kotona, ja huoltajat sukeltavat seuran kotisivuille, tietoa toiminnasta on löydyttävä helposti! Pidä huoli, että nettisivuilta löytyvät vähintään seuran joukkueiden ja/tai kerhojen harjoitusajat ja -paikat sekä yhteyshenkilö(t).

Kirjaa onnistumiset ja kehittämiskohteet.

Kokoa vastuuihmiset yhteen mahdollisimman pian tapahtuman jälkeen. Juhlistakaa projektin päättymistä ja kirjatkaa onnistumiset ja kehittämiskohteet. Mitä tehdään ensi kerralla samalla tavalla, mitä on syytä kehittää? Muistiinpanot helpottavat huomattavasti seuraavan tapahtuman järjestämistä!